Základní škola Ing. M. Plesingera-Božinova
Neratovice
Č.j.: MPB/2024/1216
Účinnost od: 1. 9. 2024
Spisový znak: A - 3
Počet příloh: 0
Řád školní družiny
1 Úvodní ustanovení
Školní družina (dále jen ŠD) je školským zařízením pro zájmové vzdělávání zřízené v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a vyhláškou č. 74/2005 Sb., O zájmovém vzdělávání.
Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmového vzdělávání formami pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činnosti uvedenými ve školním vzdělávacím programu ve dnech školního vyučování a to především pro účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce.
Vnitřní řád školní družiny je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu školní družiny, stanoví režim školní družiny, je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro zákonné zástupce.
Školní družina je součástí Základní školy Ing. M. Plesingera-Božinova Neratovice,
IZO – 113 500 050.
2 Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců a pravidla vzájemných vztahů mezi žáky a pedagogickými pracovníky
2.1 Žáci a zákonní zástupci mají právo
• Na vzdělávání a školské služby podle školského zákona a Školního vzdělávacího programu školní družiny.
• Žáci mají právo účastnit se všech činností a aktivit družiny.
• Na odpočinek, na hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku jakož i na svobodnou účast v řízených zájmových činnostech; odpoledne mají žáci trávit v klidné, pohodové a přátelské atmosféře.
• Žáci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na život a práci ve zdravém životním prostředí.
• Na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti.
• Být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k jejich pobytu a činnosti ve školní družině.
• Na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání a vzdělávání svého dítěte.
• Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž vyjádřením žáků musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje.
2.2 Povinnosti žáků
• Dodržovat Vnitřní řád školní družiny a předpisy a pokyny ŠD k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.
• Plnit pokyny pedagogických pracovníků ŠD vydané v souladu s právními předpisy a vnitřním řádem.
• Odcházet ze třídy a ŠD jen s vědomím vychovatele/vychovatelky.
• Řádně pečovat o své osobní věci, nenosit do ŠD peněžní hotovost a cenné věci, hračky z domova, které nesouvisejí se zájmovým vzděláváním. Za ztrátu vychovatel/vychovatelka neručí.
• Ztráty věcí hlásí žáci neprodleně vychovateli/vychovatelce ŠD. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí.
• Používání mobilních telefonů při činnostech školní družiny je zakázáno.
• Přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje jejich zdraví a bezpečný pohyb.
• Žáci nesmí pořizovat nahrávky /video, audio, foto/ bez předchozí dohody.
• Žáci nesmí používat mezi sebou a vůči dospělým osobám hrubých slov, urážek, psychického a fyzického násilí. Hrubé slovní a úmyslné psychické a fyzické útoky žáka vůči jinému žákovi či vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení povinností stanovených tímto řádem.
• Předložit neprodleně písemná sdělení zákonných zástupců určená vychovateli/ vychovatelce ŠD.
2.3 Povinnosti zákonných zástupců
• Informovat ŠD o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělání.
• Oznamovat ŠD údaje uvedené v zápisním lístku, zejména aktuální telefonické kontakty a změny ve způsobu a čase odchodu žáka ze ŠD výhradně písemnou formou.
• Odchod žáka ze ŠD v jinou dobu, než je na zápisním lístku, je možný pouze při předložení písemné žádosti zákonných zástupců s datem, hodinou odchodu, informací, zda odchází žák sám nebo v doprovodu a podpisem rodičů.
• Telefonická nebo ústní dohoda o změně docházky není možná.
• Při vyzvednutí žáka ze ŠD zákonný zástupce nevstupuje z bezpečnostního a hygienického hlediska do prostor ŠD, pouze vyzve u dveří žáka k odchodu domů.
• Zdržovat se v budově školy a jejich prostorách jen po dobu nezbytně nutnou k vyzvednutí a obléknutí žáka. Poté jsou povinni budovu školy a přilehlé prostory školy ihned opustit.
• Respektovat provozní dobu ŠD, zabezpečit vyzvednutí žáka do konce provozní doby ŠD.
• Na vyzvání vychovatele/vychovatelky ŠD se osobně zúčastnit projednávání závažných otázek týkajících se zájmového vzdělávání žáka.
• Zajistit stravování a pitný režim žáka vzhledem k jeho délce pobytu ve ŠD.
2.4 Spolupráce se zákonnými zástupci
• Vychovatel/vychovatelka je v kontaktu s třídní učitelkou a zákonnými zástupci. Úzce s nimi spolupracuje.
• Začátkem školního roku vychovatel/vychovatelka informuje zákonné zástupce o organizaci ŠD, seznámí je s režimem oddělení a s Vnitřním řádem školní družiny.
• Vychovatel/vychovatelka ŠD se nadále dle potřeb zúčastňují během školního roku třídních schůzek, aby reagovaly na případné podněty a připomínky zákonných zástupců týkající se problematiky ŠD.
• Vychovatel/vychovatelka informuje zákonné zástupce o realizaci mimoškolní aktivity dětí.
• Odchody dětí na mimoškolní aktivity si zajišťují rodiče sami, na žádost je vychovatel/vychovatelka v určitou dobu do kroužku nebo ZUŠ odešle (pokud doba odchodu nenarušuje pravidelnou činnost družiny). Odchody dětí na tyto činnosti jsou na vlastní zodpovědnost rodičů, vychovatel/vychovatelka neručí za jejich bezpečnost.
- Rodiče jsou seznámeni s řádem ŠD při zápisu do ŠD a na třídních schůzkách. S vychovatelem/vychovatelkou řeší vzniklé problémy osobně při vyzvednutí žáka nebo písemnou formou. Rodiče mohou ŠD kdykoliv navštívit, jsou zváni na významnější akce ŠD.
- Rodiče žáků l. tříd jsou první den školní docházky seznámeni s dokumenty ŠD. Individuální konzultace probíhají podle potřeby rodičů a vychovatelů.
3. Organizace provozu ŠD
- Provozní doba ŠD:
- ranní družina: 6.00 - 7.40 hod.
- odpolední družina: dle rozvrhu - 17.00 hod.
- Při dělených hodinách jsou žáci dočasně umístěni ve ŠD.
- Spojování tříd probíhá pouze při společných akcích dle celoročního plánu ŠD.
4. Přihlašování, odhlašování, popř. vyloučení žáků ze školní družiny
- Školní družina je určena žákům 1. stupně ZŠ.
- Kapacita ŠD je 360 žáků, oddělení se naplňují do počtu 30 žáků.
- Přijetí žáka do ŠD není nárokové.
- Žáci jsou přijímáni k docházce do ŠD na jeden školní rok.
- O přijetí žáka k činnosti školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě náležitostí v zápisním lístku a kritérií pro přijetí (odevzdání řádně vyplněné přihlášky ve stanoveném termínu, celotýdenní docházka v plném režimu, přednostní přijímání žáků 1. a 2. tříd).
- Docházka do ŠD je povinná podle údajů vyplněných v zápisním lístku.
4.1 Odhlášení žáka ze ŠD
- Odhlašování žáků z docházky do školní družiny provádějí zákonní zástupci výhradně písemnou formou kdykoliv v průběhu školního roku – formulář je ke stažení na stránkách školy. Úplata za dané pololetí, ve kterém bylo dítě odhlášeno, se nevrací.
4.2 Vyloučení ze ŠD
- Na hodnocení a klasifikaci chování žáka ve ŠD se vztahují ustanovení vyhlášky o základní škole, tj. udělování napomenutí, důtky třídního učitele, důtky ředitele školy.
- Ředitel školy rozhoduje o vyloučení žáka pro neplnění či hrubé porušení vnitřního řádu ŠD.
- Důvodem vyloučení může být soustavné porušování kázně a pořádku ve ŠD, ohrožování zdraví a bezpečnosti ostatních žáků, svévolné opuštění družiny, dlouhodobá, svévolná nebo neomluvená absence.
- Rovněž je v kompetenci ředitele rozhodnout o ukončení docházky do ŠD, pokud žák nedochází do ŠD dle údajů uvedených v zápisním lístku nebo při opakovaném snížení docházky do ŠD a neúčastnění se odpoledních zájmových činností. Jeho místo bude nabídnuto dalšímu zájemci o ŠD.
5. Prázdninový provoz školní družiny
- V době školních prázdnin není činnost školní družiny zajišťována.
6. Docházka žáků do ŠD
- Docházka do ŠD je povinná, odchod žáků se řídí záznamem v zápisním lístku. Odchylky od docházky žáka, nebo pokud má žák odejít ze ŠD jinak či s jinou osobou než je obvyklé a je uvedeno v zápisním lístku, sdělí tuto skutečnost rodiče družině písemně.
- Při nevyzvednutí žáka do konce provozní doby (17. 00) se vychovatelé telefonicky spojí s rodiči, zjistí důvod jejich zpoždění a vyčká s žákem příchodu rodičů. Při opakovaném nevyzvednutí žáka jsou rodiče pozváni k jednání s vedoucí vychovatelkou, kde se dohodnou na následných opatřeních.
- Všechny náklady spojené s péčí o žáka po ukončení provozu zařízení nesou zákonní zástupci žáka.
- Opakované nevyzvednutí žáka bude považováno za hrubé porušení Školního řádu a Vnitřního řádu školní družiny a žák může být ze školní družiny vyloučen.
- Každá nepřítomnost žáka musí být řádně písemně nebo ústně omluvena vychovateli/vychovatelce.
- Vychovatel/vychovatelka přebírá zodpovědnost za děti ráno po předání od rodičů, odpoledne žáci docházejí do školní družiny samostatně.
- Každý vychovatel/vychovatelka nese plnou zodpovědnost za jim svěřené žáky, zabezpečuje ochranu a rozvoj fyzického, psychického a sociálního zdraví žáků. Osobně předávají žáka zákonným zástupcům. ¨V případě, že žák odchází ze ŠD sám, činí tak výhradně na základě písemného sdělení zákonných zástupců.
- Za žáka, který byl ve škole a bez omluvy se do ŠD nedostaví, ačkoliv by tam měl být, vychovatel /vychovatelka neodpovídá.
- Zákonní zástupci si musí vyzvednout žáky nejpozději do 17.00 hod., do konce provozu ŠD.
7. Stravování ve ŠD
- Vychovatel/vychovatelka vede žáky k dodržování hygieny před jídlem, zajistí ukázněný nástup a odchod celého oddělení do jídelny i z jídelny, vede žáky ke kultuře stolování a pomáhá s utužováním správných stravovacích návyků žáků.
- Pitný režim v odpoledních hodinách je zajišťován ve spolupráci se školní jídelnou.
8. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků, ochrana před sociálně patologickými jevy a projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
• Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny, tělocvičny či sportovní hřiště, řídí se příslušnými řády pro tyto prostory. Vychovatelé ŠD provedou prokazatelné poučení žáků o BOZP. Záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení.
• Při úrazu poskytnou žákovi první pomoc, zajistí ošetření žáka lékařem. Úraz ihned hlásí zákonnému zástupci, vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře.
• Vychovatel/vychovatelka dbá na používání bezpečných, věkově přiměřených pomůcek.
• Při činnosti mimo areál školy nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu žáků připadnout více než 25 žáků.
• Školní družina je vybavena dostupně umístěnou lékárničkou PP, vychovatelé jsou proškoleni kurzem zdravotníka.
• Vychovatel/vychovatelka vede žáky k osvojování si norem mezilidských vztahů založených na demokratických principech.
• Vychovatel/vychovatelka a žáci mají povinnost předcházet náznakům agresivity a všem způsobům šikanování. Neprodleně musí toto řešit a každé oběti poskytnout okamžitou pomoc.
9 Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany žáků
• Žáci zachází s majetkem a vybavením ŠD šetrně.
• V případě úmyslného poškození majetku ŠD budou zákonní zástupci vyzváni k jednání o úhradě způsobené škody.
• Majetek školní družiny nesmí žáci odnášet domů.
• Oblečení žáků a aktovky jsou odkládány na určená místa. Věci, které je možno zaměnit, mají řádně označeny.
• Případnou ztrátu nebo záměnu hlásí ihned žáci nebo zákonní zástupci vychovatelům.
10 Závěrečné ustanovení
- Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřena vedoucí školní družiny.
Mgr. František Štěrba
ředitel školy
Rychlý kontakt |
---|
Ing. Miroslav Plesinger-Božinov - významný rodák našeho města |
Ing. Miroslav Plesinger se narodil 8. června 1883 v Lobkovicích (dnešní součást Neratovic) v rodině tehdejšího starosty obce |
3D prohlídka |
Prezentace školy |