Koncepce domácí přípravy
Základní škola Ing. M. Plesingera-Božinova
Neratovice
Č.j.: 583 / 14
Účinnost od: 1. 9. 2014
Spisový znak: A - 17
Počet příloh: 0
Koncepce domácí přípravy
Obecná ustanovení
Koncepce domácí přípravy je v souladu s platným ŠVP Základní školy Ing. M. Plesingera-Božinova Neratovice. Domácí příprava je nedílnou součástí výuky a navazuje na vzdělávání ve škole.
1. Cíle domácí přípravy
- procvičit a zopakovat učivo
- ověřit si úroveň pochopení učiva
- rozvíjet schopnost samostatně se učit
- motivace (nejen) pro nové učivo
- rozvíjet smysl pro povinnost
- rozvíjet schopnost organizovat si a využívat čas
- zpětná vazba pro učitele, žáka, rodiče
- rozšiřování kompetencí žáka
- rozvíjet spoluzodpovědnost rodičů za přípravu svých dětí do školy
2. Formy domácí přípravy
2. 1 příprava pomůcek, učebnic a sešitů, cvičebního úboru a cvičební obuvi aj.
- probíhá dle rozvrhu a instrukcí jednotlivých vyučujících
2. 2 příprava na výuku - ústní projev
- opakování učiva z předchozích hodin, práce s mapou, tabulkami apod.
- příprava na písemné opakování a zkoušení, opakování pravidel, vzorců…
- příprava na ústní opakování a zkoušení
- příprava referátů
- příprava na besedy, diskuze aj.
- čtení - na 1. stupni pravidelné hlasité čtení (s kontrolou rodičů), četba doporučené četby (výběr a počet přečtených knih doporučí vyučující a zároveň určí způsob zpracování záznamů o četbě)
2. 3 příprava na výuku – písemná
- podle zadání vyučujících
- většinou pravidelná v pravidelných intervalech v předmětech český jazyk, matematika, cizí jazyk
- nepravidelná v ostatních předmětech – výpisek, referát, projekt, čtenářský deník
3. Pravidla pro zadávání domácích úkolů
- zadávání domácích úkolů, jejich frekvence a případné vyžadování podpisu je plně v kompetenci vyučujících
- vyučující může zadávat v rámci třídy rozdílné domácí úkoly
- úkoly mohou být povinné nebo dobrovolné, frontální (pro všechny žáky), skupinové nebo individuální, krátkodobé nebo dlouhodobé
- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou dostávat úkoly s diferencovaným zadáním vzhledem k ostatním žákům (dle znevýhodnění a rozhodnutí vyučujícího), integrovaným žákům je stanovena domácí příprava dle IVP vypracovaného školou a schváleného PPP nebo SPC, rodiče se zavázali k domácí přípravě dané tímto plánem
- při domácím úkolu je možno využívat ICT, knihovnu, encyklopedie, slovníky, knihy, tisk, média
- domácí úkol musí být konkrétní, srozumitelný a přiměřený schopnostem žáků co do rozsahu a obsahu
- úkoly, které byly zadány pro domácí přípravu, je vhodné následně zadat při výuce jako písemné nebo ústní zkoušení a klasifikovat je, žákovi se musí vyplatit splnit domácí úkol
- zadávaný domácí úkol učitel vysvětlí a upozorní, aby si žák zadání domácího úkol zaznamenal
- pokud žák zadání domácího úkolu nepochopí, domluví si s vyučujícím individuální konzultaci, učitel žáka „koučuje“, tj. poskytuje mu návodné rady k nalezení vlastní cesty
- domácí příprava a domácí úkol je zadáván tak, aby ho žák byl schopen vypracovat samostatně
- povinné domácí úkoly by neměly být časově náročné (ideálně 10 – 15 minut)
- žák zodpovídá za estetickou úroveň písemného domácího úkolu
4. Pravidla pro kontrolu a hodnocení domácích úkolů
splnění každého domácího úkolu je vyučujícím zkontrolováno:
- ověřením znalostí a dovedností - ústní zkoušení, frontální opakování, apod.
- kontrolou písemnosti - sešitů, pracovních listů, apod.
- kontrolou pomůcek,
- hodnocením splněného úkolu - hodnocení domácích úkolů musí být vždy motivující ( bodování, slovní hodnocení, smajlíci, razítka, počet chyb…)
- pokud žák nesplní domácí úkol, je tato skutečnost oznámena rodičům v ŽK
- písemné domácí úkoly nejsou klasifikovány
- opakované neplnění domácích úkolů a nenošení pomůcek je považováno za porušování školního řádu s příslušnými sankcemi (výchovná opatření) a v konečném důsledku může ovlivnit výslednou známku z předmětu, neboť ta zahrnuje ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon
- domácí příprava je součástí sebehodnocení žáků
5. Spolupráce s rodiči
rodina má rozhodující vliv na výchovu dítěte, rodiče spoluzodpovídají za vzdělávání svých dětí na základě ustanovení § 31, odst. 1a, § 32 odst.1 zákona č. 94/1963 Sb. ve znění pozdějších přepisů, zákon o rodině
škola od rodičů očekává:
- zajištění vhodného materiálního zázemí podporující domácí přípravu
- zajištění vhodné organizace času dítěte po vyučování, tak aby byla podporována pravidelná domácí příprava
- motivaci svého dítěte k domácí přípravě na výuku (stanovení priorit)
- důslednost a trpělivost
- vedení k samostatnosti (rodiče za dítě úkol nevypracovávají, pouze mu v případě potřeby poradí)
- pochvalu
- podpis domácího úkolů, pokud to učitel vyžaduje (rodiče nenesou zodpovědnost za věcnou správnost úkolu, pouze dohlíží na estetickou úroveň)
6. Doporučení žákům, kteří chtějí být úspěšní
- domácí úkol vypracovávám hned v den, kdy byl zadán, dokud si pamatuji učivo
- pořídím si poznámkový blok k zapisování úkolů
- stanovím si pravidelný čas na učení
- začnu s tím, co mi jde snadno, co mě baví
- učím se s kamarádem, více mě to baví
- neučím se v posteli, raději si pohodlně sednu, zajistím si na učení klid
- dělám pravidelné přestávky k odpočinku
- chodím včas spát, spím dostatečný čas
- uklízím svůj pokojíček, pracovní stůl, pořádek je důležitý
- pokud zapomenu domácí úkol vypracovat či donést do školy, omluvím se na začátku hodiny
- pokud chci jít studovat, musím se neustále sebevzdělávat
Koncepce domácí přípravy byla projednána pedagogickými pracovníky v rámci jednání předmětových komisí. Rodiče a zákonní zástupci žáků byli s Koncepcí domácí přípravy seznámeni na třídních schůzkách.
Mgr. Jaroslav Kužel
ředitel školy
Rychlý kontakt |
---|
Ing. Miroslav Plesinger-Božinov - významný rodák našeho města |
Ing. Miroslav Plesinger se narodil 8. června 1883 v Lobkovicích (dnešní součást Neratovic) v rodině tehdejšího starosty obce |
3D prohlídka |
Prezentace školy |